What's Hot

Saturday 4 February 2017

Kegunaan Blog Planner dalam Blogging



Assalammualaikum.

Kegunaan Blog Planner

Blog Planner ialah planner atau blueprint sesebuah blog. Most of us memang tak ada blog planner, tapi bagi yang betul-betul serious dalam dunia blogging mesti ada blog planner ni. Kenapa kena ada blog planner? Sebab untuk memastikan goal sesebuah blog tu tercapai and stay on track.

Jujur nya Mellya pun tak ada blog planner. Haha tapi sejak akhir-akhir ni Mellya dah ada notebook yang tercatat idea-idea blog yang nak di kongsikan. Kira macam blog content planner. Notebook pun dah consider okay sebab Mellya bukan nya active blogging sangat. Menulis sekadar suka-suka and just blog editing addict. 

Bawah ni ada contoh daily blog planner yang Mellya download. Actually kalau korang rasa tak creative nak buat planner sendiri, banyak je free printable blog planner dekat Mr Google. Cuma kena pandai cari yang mana yang sesuai dan efficient. (InsyaAllah nanti kalau ada kelapangan, tahun depan Mellya publish planner sendiri haha). 

daily blog planner
Blog Planner yang bagi Mellya complete mesti mengandungi Blogging Goals/Resolutions, Year of Ideas, Monthly Blog Analytics, Daily/Weekly/Monthly Blog Post Planner. So that, korang boleh tengok blog korang capai target yang ditetapkan atau tidak. Bagi yang focus juga pada collaborations, affiliate dan business, memang bagus kalau ada affiliate and finance sheet.

So overall, bagi yang tengah nak bergiat active dalam blogging, eloklah ada blog planner sendiri. Barulah blog teratur and mencapai sasaran. 😊

9 comments:

  1. Cik ila pun tak pernah terfikir tentang ni. Perkongsian yang bagus.

    ReplyDelete
  2. bagus juga cadangan ni, thaks yer kongsikan ilmu baru untuk dayah =)

    ReplyDelete
  3. Bagusnyaa, senang nak disiplinkan diri ni :D

    ReplyDelete
  4. senang dan mudah untuk smua blogger. tq mellya <3

    ReplyDelete
  5. Planner dah ada tapi masih kosong... kosong.. kosong... hi hi hi

    ReplyDelete
  6. good idea...KG nak try la pulak ada blog planner ni

    ReplyDelete
  7. huh... mmg tak tahu blog planner ni

    ReplyDelete