What's Hot

Friday 27 January 2017

Tutorial Remove Broken or Dead Link dalam Blog



Assalammualaikum.
Photo by NeONBRAND on Unsplash

Ramai sekarang menyedari kepentingan SEO dalam blog. Salah satu cara untuk optimize SEO Blog ialah dengan membuang broken atau dead link daripada blog. Maksud broken link atau dead link ini ialah link yang sudah tidak digunakan atau tak wujud lagi. So, macam mana nak detect broken dan dead link ni?

First, korang buka WEB ni. Terus masukkan link ke ruangan disediakan. Click find broken links.

Tutorial : Remove Broken or Dead Link dalam Blog

Akan keluar page dibawah, masukkan security code, sekali lagi click find broken links.

Tutorial : Remove Broken or Dead Link dalam Blog


Ini hasilnya;

Tutorial : Remove Broken or Dead Link dalam Blog

Bahagian broken link tu, ialah link yang bermasalah. Page where found, Url ialah url kawasan link bermasalah, src ialah kedudukan link bermasalah berkenaan dalam bentuk html. Senangkan nak detect?

Memandangkan ada yang tanya macam mana nak remove broken link tuh, disini Mellya nak share sikit macam mana nak remove link-link ni. 

Selepas check dead link dalam blog seperti dalam tutorial Mellya, senarai link yang dah tak dapat dipakai lagi akan tersenarai. Atas ialah contoh blog Mellya. Mellya click dibahagian url and masalah ni rupanya terletak di post entry Segmen terbaru Mellya. Jadi Mellya abaikan link tersebut sebab takpelah nanti tamat segmen tu, Mellya akan delete jugak haha

Bahagian Page where Found tu ialah lokasi dead link tu berada. Untuk korang tahu lokasi nya atau tajuk post entry bermasalah itu, click url. So korang buka post entry yang mempunyai masalah ini di blog, dan cari link tersebut. Selalunya link entry giveaway yang sudah di delete oleh penganjur antara dead links yang bertapak dalam blog korang. That's why, kalau sesebuah giveaway or segmen tamat, remove je entry tersebut so that tak akan wujud dead/broken links dalam blog kita bila penganjur delete post dia.

Blog yang link nya sudah tidak aktif juga considered as broken/dead links. Jadi korang kena check bahagian bloglist if ada blog-blog yang mungkin sudah tidak wujud atau bertukar domain dan sebagainya. Just remove the link daripada senarai bloglist. 

Memang agak memenatkan kalau terlalu banyak broken link/ dead link. 
Jadi baik check dari sekarang. ❤

9 comments:

  1. Menas kita edit post tu dan buang link tue ke? Mohon pencerahan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes sis hehe kena cari and delete link tu :)

      Delete
  2. how to buang the links eh dear
    ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis boleh refer sini, saya ada share short post :)
      http://mellyacrayola.blogspot.com/2017/01/tutorial-remove-broken-or-dead-link_28.html

      Delete
  3. Info yang sangat2 membantu..akhirnya berjaya dapat 100% seo friendly after cuba tips dari Mellya..terima kasih..

    ReplyDelete
  4. thanks for sharing sis... aduihh.. akak dh check akak punya byk sgt 4 ratus lbh broken link... tu lum habis scan sampaikan tak boleh nak scan dah sbb byk sngt lebih daripd 3k link... huhhu

    ReplyDelete
  5. thanks sharing..berguna sgt.

    ReplyDelete