What's Hot

Wednesday 3 May 2017

Tutorial Memasang Sitemap Blog dengan Mudah



Assalammualaikum.

Tutorial : Memasang Sitemap dengan Mudah

Anyeong Hi semua, tenggelam timbul Mellya ni kan. Macam Chipsmore kejap ada kejap tak ada. Actually ada, cuma tengah uruskan sesuatu. Perasan tak blog Mellya berbaju baru? Lepas edit blog Aku Seorang Perantau haritu terus rasa macam rindu Simple Template. So kali ini Mellya berbaju Responsive tapi Simple Template. haha tak faham? Buat-buat faham je. 

Macam yang diperkatakan sebelum ni, Mellya memang tengah bersemangat nak rombak balik blog Mellya ni. Tengok tu header pun tak siap lagi. haha Kalau korang singgah blog Mellya ni tengah berserabut, jangan sampai pening-pening pula ya. Sebelum ni Mellya ada share tips menjadikan blog lebih SEO friendly. Dan Alhamdulillah ramai yang cakap dah berjaya capai 100% SEO lepas check di web chk.me. Ada yang belum baca and try ye? Boleh buka and cuba tips-tips tu dekat sini.

Tutorial Memasang Sitemap dengan Mudah ni actually Mellya refer dekat sebuah blog Indonesia >> http://www.hog-pictures.com/2016/03/mengatasi-sitemap-custom-domain-error.html . So kalau korang rasa nak cuba buat sitemap boleh la try coding yang disediakan blogger ni. 

Kenapa kena ada Sitemap?

Sitemap memudahkan carian article. Ada dua jenis sitemap iaitu dalam bentuk html untuk manusia, xml untuk search engine. Tutorial atas ni hanyalah untuk dalam bentuk html. Kalau xml, korang boleh je google memang banyak applications untuk generate xml sitemap. Contoh web ni : www.xml-sitemaps.com Kalau korang tengah aim Adsense, sitemap penting tau untuk  lulus haha Cepat buat.

Sitemap memudahkan pembaca untuk lihat apa yang ada di blog korang. Tak perlulah nak check blog archive atau buka tag entry korang satu persatu.

Tutorial : Memasang Sitemap dengan Mudah


Tutorial : Memasang Sitemap dengan Mudah

Contoh sitemap Mellya. Tak cantik kan? haha tapi still teratur and senang nak dicari. Dah disediakan dalam label-label, jadi korang just search je label tag entry. Article yang terbaru akan ada perkataan New! disebelahnya. Cara ini lebih mudah untuk kita cari article berbanding search di bahagian blog archive.

So kalau korang nak pasang sitemap macam Mellya, boleh lah ke blog http://www.hog-pictures.com/2016/03/mengatasi-sitemap-custom-domain-error.html. InsyaAllah berhasil. ❤

11 comments:

  1. hi follow u back
    keep in touch

    ReplyDelete
  2. Template baru Mellya ni memang lain dari yang lain, gempak la, tapi bab comel tu tak boleh lari jugaklah. Sentiasa comel.

    Sitemap ni memang perlu pun, selain salah satu syarat adsense, membantu juga untuk SEO kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi thanks mai ! betul tu penting utk seo blog :D

      Delete
  3. ni baju sementara jer kan Mellya..esok2 bertukar pulak..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha dah tau da perangai Mellya kan 😂

      Delete
  4. ohh penting untuk adsense ke? kene buat la ni. thank you for information

    ReplyDelete